Vive la France

Vad många inte vet är att jag bott tre år av mitt liv i det underbara landet frankrike. Jag kan längta tillbaka dit vissa studer och vissa studer inte..

Fördelar med frankrike:
- Varmare klimat
- Lite öppnare stämning, ni vet, hej å hå en baguette under armen och gå ut på restaurang mitt i veckan och allt annat som är så osvenskt.

Nackdelar:
-Skolan, de e inte kul att få en "backsmack" för att man gör en trea åt fel håll. Visst kan man få det i Sverige oxå men då är det något störigt damp-barn som slår en i nacken. I frankrike är det läraren som gör det.
Minns så väl när monsieur Gentil, en stor tjock farbror som vi hade som lärare i CP (första klass heter CP, jag vet det är helt CP) använde sig själv på ett kreativt sätt i Idrottsundervisningen.

Vi fick ligga i rader längs gympagolvet och så gick han på oss. Ja han trampade på oss. visst småskuttade han lite... men ändå!! fatta ångest att ha en 100-kilos halvalkis fransk lärare över sig när man är 9 bast!!

Franska skolan var onekligen hård. Men man har väl belönats av det. Nu har man det kanske lättare i skolan för att man har upplevt den där skiten. Jag har till exempel fortfarande en sjuk respekt för lärarna i skolan och skulle aldrig kunna tänka mig att sitta och snacka samtidigt som någon föreläser. Måste vara från frankrike...



Ett litet popperi av franska genialiteter:

korsaarmar

Vi kan inte stå med armarna i kors!!

b4

Trottoaren förbjuden för fotgängare!

b3


I'm a little bit confused....

bild2

"Frihetsplatsen"

-affischering förbjuden!!! >:-(

Kommentarer
Postat av: Alex

Franska skolan var underbar när man väl vant sig.

2007-02-28 @ 23:41:59
URL: http://lundagatan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0