Alla drar gränsen för Stockholm precis där de bor

I går (eller i natt) träffade jag en tjej på Svartklubben på Sydskånska som hade en bekant dialekt. För att följa abstraktionsstegen nedåt: Det hördes att hon kom från Stockholms län. Det hördes att hon kom från de södra områdena bortom förorterna. Det visade sig att hon kom från Tumba. När jag sade att jag senast bodde i Södertälje, fick jag kommentaren: ja ja, det ligger ju lite längre ut.

Det är ett klart faktum att Södertälje utgör en egen stad, och att det vore en aning patetiskt som täljebo att påstå att man skulle vara Stockholmare, men var drar man då gränsen för vad som innefattar Stockholm? Tumba är INTE Stockholm. Det kan de drömma om i det råtthålet. Däremot vore det kanske fortfarande aktuellt att prata om ett Storstockholm med Tumba i säcken. För mig slutar nog Stockholms sydvästgräns med Årsta.

Skärholmen har fått något slags stjärnstatus då IKEAs södra "Stockholms- varuhus" ligger där, men det i sig känns som en svag anledning till att kidsen i Skärholmen skall kunna kalla sig Stockholmare. I så fall vill jag rikta besökarens uppmärksamhet till Ryanair, vars södra Stockholmsflygplats utgörs av Skavsta, Nyköping. Fritt fram, alla Nyköpingsbor! Ni har vunnit en plats bland Stockholms kranskommuner! Dags att dra på sig en Bajen-tröja och pendla in till Åhléns City när Petter signerar sina skivor.

Vilka klåpare...


Kommentarer
Postat av: Yasir

Jag känner frustrationen i texten =D Men jag skulle vilja dra gränsen där stockholms kommungräns går, helt enkelt.

2007-02-04 @ 21:13:46
Postat av: Alex

Det är ju faktisk smart! Tack Yasir!

2007-02-04 @ 23:56:58
Postat av: Yasir

Det var så lite :) Gillar de här lite smått filosofiska, hjärnkittlande, sarkastiska och roliga inläggen. Tack för intressant läsning!

2007-02-05 @ 20:53:56
Postat av: Alex

Vi finns här för din njutning.

2007-02-05 @ 21:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0