High Chaparall och slånbärsgin

Jag kom och tänka på avsnittet i high chaparall där Fredrik och Filip dricker slånbärsgin med den brittiske gentlemannen och prinsessan Dianas älskare James Hewitt, och man blir ju riktigt sugen därför lägger jag nu in receptet som motvikt till all lättglögg (som man hostar av):

image436

Slånbärsgin

Tid: Över 60 minuter

Ingredienser:
1 liter slånbär
8 dl strösocker
75 cl gin
4-6 droppar mandelessens Slånbär och sprit är en gudabenådad kombination. Klassisk slånbärslikör är mycket förnämlig. Slånbärsgin är rivigare och tuffare. Mandelessens eller koncentrat finns på Stockholms Eter- och Essensfabrik, på vissa kryddbodar och i välsorterade matbutiker. Men essensen kan också uteslutas.

Pricka slånbären med en nål. Fyll en stor burk eller en kruka med bären, strö över sockret och slå på spriten. Sätt på ett lock som sitter ordentligt. Låt stå i 2 veckor. Skaka om då och då. Efter de 2 veckorna tillsätter man några droppar mandelessens. Låt stå i ytterligare 8 veckor. Skaka om då och då. Sila av i dubbla kaffefilter på flaskor som buteljeras. Drycken kan drickas direkt, men mår bara bra av att stå och lagras i några veckor.

Kommentarer
Postat av: Alex

Det var ett skönt avsnitt, bl a när de skjuter lerduvor! Och ja, det är väl lite märkligt att just jag tar upp det här med lerduvor. Du kan ju tänka dig hur jag skulle se ut vid lerduveskjytte!

2007-12-05 @ 12:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0