Bara 20 min åt helvete

Näääääää (*farbror Barbro*)! Menar det förstås inte! Helsingör är en pärla, men alla alkoholorienterade svenskar lägger sig som ett spackel på en annars så pittoresk fasad av Danmark. "20 min åt helvete" syftar kanske mer på sannolikheten att irra runt i denna lilla stad för att hitta det billigaste ställe för respektive dryck. Men dessa 20 min är lätta att fördriva med trevligt sällskap.

Jag har nu bidragit till en av många stereotyper av en svensk, som en jagande barbar bland öl- och spritstånd. Det blev två flaskor Smirnoff, men jag reparerade min "kultiverade" image genom att köpa två flaskor Saint-Émilion Grand Cru (kanske ett riktigt skitvin egentligen) och en flaska Freixenet Seco (inte kultiverat iofs). Mer ville jag inte lägga ut med min studentekonomi.

+ för kassörskan som lät mig springa och ta ut pengar för att sedan få gå före i kön och betala mina varor.
- för den danske försäljaren som vi köpte sprit av, som muttrade och var allmänt förtappad när det gällde kundorientering. Under fanan röd och vit, finns både slödder och skit.


helsing?

"Vet du hur man ser om någon är svensk? Han har blåa ögon och gula tänder" (Fischer på Mordkommissionen).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0